sesli chat
.

Gelinlik Modelleri


Gelenek ve göreneklerin önemli olduğu bir ülkede yaşıyoruz. Önemli diyorum ama birçoğunun özünü kaybettiği, ya da hiçbir değeri kalmadığı düşünüyorum açıkcası. En basit örnek olarak gelinlikten bahsetmek istiyorum. Genç kızların rüyası, saf ve beyaz gelinlik…
Bu zamanda ne kadar saf olduğu tartışılır. Ama babaannelerimizin, anneannelerimizin zamanında öylemiymiş. Evlenecek kız kendi gelinliğini kendi elleriyle işler, gözünün nurunu ona katarmış… Ya da annesinden, nenesinden kalan gelinliği giyermiş. Şimdiki gibi değişik değişik modellerde değil belki ama o gelinlerin daha güzel olduğuna inanıyorum zaten elle işlemelerin yerini hiçbir şey tutamaz. Seri üretime karşı değilim ama bazı kültürlerinde böyle katledilmesine gönlüm razı değil. O zamanda ne emeklerle yapılan gelinliklerin o işlemelerin bizzat elle süslenen duvakların manevi değeri ne kadar büyüktür tahmin edemiyorum. Böyle düşünen bir tek ben değilimdir diye umuyorum. Her şeyin ilki güzeldir. En azından ben buna inanıyorum. Eski gelinlikleri çok övdüm geçelim şimdiki gelinliklere…
Farklı farklı modeller bazıları kırık beyaz, bazıları bembeyaz, arkası uzun önü kısa ya da komple kısa değişik değişik şeyler. Bunlar da güzel tabi görsel olarak sonuçta her kızın bir defa giyeceği (çok evlilik yapmazsa) bir şeyden bahsediyoruz. Eskilere baktığımızda hiç kısacık gelinlik görülmüş mü? Şimdikiler süse ve gösterişe dayalı her şey. Masumluğun ifadesi olarak bahsettiğimiz şey bile bir yarış içinde… Ne duvağı duvak şeklinde, ne gelinliği gelinlik.  Rengini bile kaybettik aslında eskiden bayrak kırmızısı içindeymiş gelinler. Bir burjuva kısmının akımında moda olmuş beyaz. Bizde ona uymuşuz.
Yenilik gerekli olabilir. Daha doğrusu gerekli, fakat hayatımızı kolaylaştıracak yönde olsa daha da iyi olur. Çünkü bu şekilde kültürel mirasımız elden gidiyor. Birde şöyle bir bakış açısına yer vermek istiyorum. Bazı İslamcılara göre gelinlik diye bir şeyin olmadığını, bunun hristiyan geleneği olduğunu savunan var. Ama o dönemlerde en güzel elbiselerini giyip sadece duvağı süslenirmiş evlenecek kişinin. Aslında bence o elbisenin boyut değiştirmiş halinin gelinlik olduğunu düşünüyorum. Eskiden kumaşın kalitesi önemliymiş zaten o zamanda dikiş nakış yok ki o elbisenin üzerine süslemeler eklenmiş.
Previous
Next Post »